Jak leczyć rwę kulszową?

shutterstock_243839542-min-min

Nie jest NajRwa kulszowa to nagły ból okolicy lędźwiowej kręgosłupa, promieniujący do pośladka, tylnej części uda, łydki lub stopy, czyli tak jak przebiega nerw kulszowy. Bólowi towarzyszy osłabienie siły mięśniowej oraz drętwienie powyższych części kończyny. Najczęstszą przyczyną tej dolegliwości jest dyskopatia, czyli ucisk na nerw. Poniżej przeczytasz o tym, jak leczyć rwę kulszową.

Jak leczyć rwę kulszową?

Jeśli czujesz ostry ból, który wywołany jest przez podniesienie jakiegoś ciężkiego przedmiotu, potknięcie się lub nagłe zerwanie z łóżka, należy znaleźć taką pozycję, która odciąży uciskany korzeń nerwowy. Najwygodniejszą dla kręgosłupa jest tzw. „pozycji krzesełkowej”, tzn. gdy chory leży na plecach z nogami zgiętymi w stawach biodrowych i kolanowych pod kątem 90 st. Następnie kończyny trzeba położyć na krześle lub piłce rehabilitacyjnej. Wtedy mięśnie przykręgosłupowe rozluźniają się, co powoduje zmniejszanie ucisku na nerw.

Jeśli ból nie ustępuje należy zgłosić się do lekarza, który dobierze leki doustne lub w zastrzykach oraz skieruje do fizjoterapeuty. W początkowej fazie choroby należy stosować zabiegi regenerujące jak np. laser oraz przeciwbólowe (prądy TENS). Gdy minie stan ostry można stosować masaż kręgosłupa, terapię manualną lub odpowiednie ćwiczenia.

Jak nie dopuścić do nawrotu rwy kulszowej?

Ból związany z rwą kulszową jest bardzo dokuczliwy. Zmusza ona człowieka do pozostania w łóżku oraz czekania na działanie leków.  Można tę sytuację potraktować jako swego rodzaju ostrzeżenie, aby bardziej zadbać o siebie i o swój kręgosłup. W tej chorobie wiele zależy od nas samych, możemy podejmować odpowiednią pracę, aby wzmocnić gorset mięśniowy oraz wykonywać odpowiednie ćwiczenia, utrzymując właściwą ruchomość i elastyczność kręgosłupa.

Ważne jest to, aby kręgosłup zawsze utrzymywać we właściwej fizjologicznej pozycji, czyli podczas stania, aby się nie garbić, nie krzywić.

  1. Prace stojące postaraj się wykonywać tak, żeby nie znosić fizjologicznej lordozy (odpowiednia wysokość blatu w kuchni, umywalki, długość rury odkurzacza dopasowana do wzrostu).
  2. Kiedy siedzisz, pod odcinek lędźwiowy należy podłóż klin, który odciąży kręgosłup. Śpij na specjalnej poduszce ortopedycznej, dzięki której kręgosłup nie krzywi się.
  3. Leżąc na boku, należy zginać kolana. Nie jest zalecana pozycja na wznak, że pod odcinek lędźwiowy również włożymy klin odciążający.

Do największego obciążenia dysków dochodzi wtedy, gdy podnosimy coś przy wyprostowanych nogach. Dyski przesuwają się w tył i uszkadzają struktury kręgosłupa. To samo dzieje się u osób z otyłością brzuszną. Do wzmocnienia kręgosłupa zalecany jest specjalny pas lędźwiowy, który wzmacnia mięśnie grzbietu oraz przejmuje ich funkcję, utrzymując kręgi w właściwym ustawieniu. Jednak nie można go nosić zbyt długo, gdyż mogło by to doprowadzić do całkowitego obniżenia napięcia mięśniowego.

Jeśli chcemy utrzymać swój kręgosłup i cały organizm, w dobrej formie musimy zmienić swoje nawyki i zawsze pamiętać o tym, aby unikać wszelkich sytuacji obciążających kręgosłup.

Czytaj więcej

TUTAJ przeczytasz o tym, jak radzić sobie z bólem kręgosłupa.