Poradnik

Jak leczyć rwę kulszową?

Rwa kulszowa jest to nagły ból okolicy lędźwiowei kręgosłupa, promieniujący do pośladka, tylnej części uda, łydki lub stopy, czyli tak jak przebiega nerw kulszowy. Bólowi towarzyszy osłabienie siły mięśniowej oraz drętwienie powyższych części kończyny. Najczęstszą przyczyną tej dolegliwości jest dyskopatia, czyli ucisk na nerw.

Leczenie rwy kulszowej.

Jeśli poczujemy ten ostry ból, który może być wywołany przez podniesienie jakiegoś ciężkiego przedmiotu, podtknięcie się lub nagłe zerwanie z łóżka, należy znaleźć taką pozycję, która odbarczy uciskany korzeń nerwowy. Kręgosłup jest najbardziej odciążony w tzw. „pozycji krzesełkowej”, czyli, gdy chory leży na plecach z nogami zgiętymi w stawach biodrowych i kolanowych pod kątem 90 st. Kończyny trzeba położyć na krześle lub piłce rehabilitacyjnej. Mięśnie przykręgosłupowe rozluźniają się, co powoduje zmniejszenie ucisku na nerw.

Jednak, gdy ból nie przechodzi należy zgłosić się do lekarza, który dobierze odpowiednie leki doustne lub w zastrzykach oraz skieruje do fizjoterapeuty. W początkowej fazie choroby należy stosować zabiegi regenerujące jak np. laser oraz przeciwbólowe (prądy TENS). Gdy minie stan ostry można stosować masaż kręgosłupa, terapię manualną lub odpowiednie ćwiczenia.

Jak nie dopuścić do nawrotu rwy kulszowej?

Ból związany z rwą kulszową jest bardzo dokuczliwy. Człowiek jest przez jakiś czas przykuty do łóżka, zmuszony do czekania, aż lekarstwa zaczną działać. Można tę sytuację potraktować jako swego rodzaju ostrzeżenie, aby bardziej zadbać o siebie i o swój kręgosłup. W tej chorobie wiele zależy od nas samych, możemy podjąć odpowiednią pracę, aby wzmocnić gorset mięśniowy oraz wykonywać odpowiednie ćwiczenia, aby utrzymać właściwą ruchomość i elastyczność kręgosłupa.

Kontrola swojej postawy!

Ważne jest również to, aby kręgosłup zawsze utrzymywać we właściwej fizjologicznej pozycji, czyli podczas stania, aby się nie garbić, nie krzywić. Prace stojące wykonywać tak, żeby nie znosić fizjologicznej lordozy (odpowiednia wysokość blatu w kuchni, umywalki, długość rury odkurzacza dopasowana do wzrostu). Gdy siedzimy, pod odcinek lędźwiowy należy podłożyć klin, który odciąży kręgosłup. Spać trzeba na specjalnej poduszce ortopedycznej, dzięki której kręgosłup nie krzywi się. Leżąc na boku, należy zgiąć kolana. Pozycja na wznak nie jest wskazana, chyba że pod odcinek lędźwiowy również włożymy klin odciążający. Największe obciążenie dysków następuje, wtedy gdy podnosimy coś przy wyprostowanych nogach. Dyski przesuwają się wtedy w tył i uszkadzają struktury kręgosłupa. To samo dzieje się u osób z otyłością brzuszną. Do wzmocnienia kręgosłupa zalecany jest specjalny pas lędźwiowy, który wzmacnia mięśnie grzbietu, przejmuje ich funkcję, aby utrzymać kręgi w właściwym ustawieniu. Jednak nie można go nosić zbyt długo, gdyż mogło by to doprowadzić do całkowitego obniżenia napięcia mięśniowego.

Jeśli chcemy utrzymać swój kręgosłup, a przez to i cały organizm, w dobrej formie musimy zmienić swoje złe nawyki i zawsze pamiętać o tym, aby unikać wszelkich sytuacji obciążających kręgosłup.

Masz pytania?

Nasi konsultanci chętnie Ci pomogą.

Porozmawiaj z konsultantem

9:00 – 17:00

Porozmawiaj z nami na czacie

Umów rozmowę z konultantem

Masz pytania?

Nasi konsultanci chętnie Ci pomogą.

Porozmawiaj z konsultantem

9:00 – 17:00

Napisz do nas

Umów rozmowę z konultantem

Przewiń do góry